[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 3، شماره 2 - ( 12-1397 ) ::
جلد 3 شماره 2 صفحات 19-24 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثر بخشی آموزش مفاهیم آینده نگاری و مرجعیت علمی به دانشجویان در گروه های کوچک: مطالعه نیمه تجربی در اجرای برنامه های بسته ظرفیت سازی برای کسب مرجعیت علمی
جمیله آقاتبار رودباری، مصطفی جوانیان
دانشگاه علوم پزشکی
چکیده:   (41 مشاهده)
سابقه و هدف: توانمندسازی دانشجویان در برابر چالش ها و نیازهای آینده با روش های اثر بخش آموزشی، از وظایف مهم آموزش عالی سلامت جهت کسب مرجعیت علمی است. این مطالعه با هدف بررسی اثر بخشی آموزش مفاهیم آینده نگاری و مرجعیت علمی در گروه های کوچک انجام شد.
روش کار: این مطالعه توصیفی-تحلیلی بوده، نمونه از بین دانشجویان استعداد درخشان به تعداد 26 نفر انتخاب و در کارگاه آموزشی آشنایی با آینده‌نگاری و مرجعیت علمی، در سه گروه کوچک مشارکت داده شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته شامل مفاهیم آموزشی کارگاه بودکه قبل و پس از برگزاری در اختیار قرار گرفت. توصیف و تحلیل تاثیر کارگاه، با نرم افزار spss21 و آماره های توصیفی و آزمون آماری کروسکال والیس در سطح معنی داری 05/0 انجام گرفت.
یافته ها: میانگین سنی 92/22، حدود نیمی از دانشجویان، در دانشکده پزشکی و اکثرا (%5/38) در مقطع کارشناسی بوده اند. مقایسه میانگین نمرات قبل و پس از برگزاری کارگاه نشان داد، اثر برگزاری کارگاه در افزایش آگاهی دانشجویان نسبت به مقوله آینده نگاری و مرجعیت علمی معنادار بوده است. 4/95 درصد دانشجویان به محتوای دوره آموزشی علاقه مند و 9/90 درصد با کاربردی بودن موضوع و مناسب بودن شیوه برگزاری موافق و 7/72 درصد موافقت خود را با الزام برگزاری این کارگاه برای سایر دانشجویان اعلام نمودند.
نتیجه گیری: آموزش مفاهیم آینده نگاری و مرجعیت علمی در گروه های کوچک، گامی موثر در توانمند سازی دانشجویان در زمینه آینده نگاری و مرجعیت علمی در راستای اهداف برنامه تحول و نوآوری در آموزش پزشکی می باشد.
 
واژه‌های کلیدی: آینده نگاری، مرجعیت علمی، دانشجویان، آموزش، گروه کوچک
متن کامل [PDF 1154 kb]   (18 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش پزشکی
دریافت: ۱۳۹۷/۹/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۸/۱/۲۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

aqatabar roudbari J, javanian M. The Effectiveness of Teaching Foresight Concepts and Scientific Authority to Students in Small Groups: A Quasi-Experimental Study on Capacity-Building Capacity-Placing for Acquiring Scientific Authority. NHJ. 2019; 3 (2) :19-24
URL: http://nhj.mubabol.ac.ir/article-1-86-fa.html

آقاتبار رودباری جمیله، جوانیان مصطفی. بررسی اثر بخشی آموزش مفاهیم آینده نگاری و مرجعیت علمی به دانشجویان در گروه های کوچک: مطالعه نیمه تجربی در اجرای برنامه های بسته ظرفیت سازی برای کسب مرجعیت علمی . مجله نوین سلامت. 1397; 3 (2) :19-24

URL: http://nhj.mubabol.ac.ir/article-1-86-fa.html



دوره 3، شماره 2 - ( 12-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی نوین سلامت Novin Health Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3877